انتشار عطر
انتشار عطر به عوامل ذیل بستگی دارد:
1. نوع حلال استفاده شده.
برای مثال عطرهای پایه-الکلی انتشار بهتری از عطرهای پایه-روغنی دارند؛
2. درصد نوت اوّلیّه و میانی استفاده شده در عطر.
هرچقدر درصد نوت اوّلیّه و میانی عطر بیشتر باشد انتشار عطر در اوّلین ساعات استفاده از آن بیشتر است. ما ایرانی ها طبق ذائقه مان بیشتر ترجیح می دهیم عطرمان ماندگاری داشته باشد تا انتشار. پس برای ما ایرانی ها نوت پایه مهم تر از نوت اوّلیّه و میانی است؛
3. هرچقدر سطحی که عطر روی آن استفاده شده گرم تر باشد انتشار عطر بهتر است. چرا که مولکول های عطر از انرژی گرمایی سطح استفاده می نمایند تا خود را از سطح جدا نموده و در هوا منتشر شوند. به این دلیل است که توصیه می شود عطر در نقاطی از پوست استفاده شود که دارای نبض است و خون گرم از زیر آن می گذرد. همچنین انتشار عطر روی پارچه ی نایلونی بیشتر از پارچه ی کتانی و روی کتان بیشتر از پشم است؛
4.هرچقدر مولکول های عطر کمتر با هم واکنش نشان دهند، راحت تر می توانند از یکدیگر جدا شده و در هوا منتشر شوند؛
5. عطر در هوای خشک انتشار بهتری از هوای مرطوب دارد؛
6. عطر در هوای گرم بهتر از هوای سرد منتشر می شود؛
7. هنگامی که سطحی که عطر روی آن قرار دارد در معرض باد است انتشار عطر بهتر می شود.
شریف عطّار