عطرها از نظر پسند مشتری به دو دسته‌ی:
1. غیرقطبی؛ و
2. قطبی،
تقسیم می‌شوند. 
عطرهای غیرقطبی، عطرهایی‌اند که خیلی مهیّج نیستند. امّا تعداد کمی از مردم از آن­ها بدشان می‌آید. معمولاً عطرهای غیرقطبی عطرهایی هستند که یادآور رایحه ی مهم‌ترین محصولات عرف بازار باشند.
این عطرها برای مشتری، نشانه‌ی کیفیّت بوده و قابل اعتماد تلقّی می‌شوند. زیرا مصرف‌کننده، آن را با محصول پیشتازِ بازار که شاخص کیفیّتی وی بشمار می‌رود، مرتبط می‌داند.
این نوع عطرها بدلیل عملکرد خوب‌شان از نظر مصرف‌کنندگان از قبل انتخاب شده‌اند. مثال بارز عطر غیرقطبی که استاندارد کیفی رایحه‌ی دسته‌ی محصولات نوزاد را مستقر نمود، محصولات نوزاد جانسون در آمریکا بود. حدّاقل برای نیم قرن در این بازار، هیچ محصولی، شانسی برای فروش نداشت مگر این‌که به صورت کم و بیش نزدیک، از رایحه‌ی مورد استفاده در محصولات نوزاد جانسون تقلید می‌نمود.

 

عطرهای همه پسند

رایحه های قطبی، رایحه‌­های ابتکاری و متفاوت از رایحه‌ی عرف بازارند. مردم معمولاً عطری را که می‌شناسند و همه از آن استفاده می‌نمایند، می‌پسندند. لذا ممکن است این نوع عطرها مورد پسند همه‌ی افراد واقع نشود. یعنی از یک طرف، برخی عاشقانه به این عطرها علاقه‌مند و از طرف دیگر برخی از مردم از این نوع عطرها متنفّرند. یک مثال از این نوع، عطر بروت است.

عطر بعض پسند

 

شریف عطار