قیمت عطر

مواد اوّلیه: برخی مواد اوّلیه که معمولاً طبیعی هستند قیمت بسیار بالایی دارند. مثلاً اسانس روغنی گل رز که در کشور ما به گل محمّدی هم شناخته می شود یکی از گران ترین مواد اوّلیه هاست. (کیلویی حدوداً 4 هزار دلار در اروپا)؛

بسته بندی: معمولاً هزینه ی مواد اوّلیه و حلّال، حدوداً بین 5 الی 15 دلاره و هزینه بسته بندی شامل ظرف شیشه ای و کارتن، بخشی از هزینه ی عطر را تشکیل می دهند؛

تبلیغات: شرکتی که تبلیغ می کند می بایست هزینه ی آن را از مشتریانش اخذ نماید. لذا شرکتی که تبلیغ بیشتری داشته باشد طبیعتاً باید محصولات گران تری به بازار عرضه کند؛

برند: شرکت های معتبر به دلیل اسم شان عطرهایشان را گرانتر می فروشند و ... ؛

تفاوت برندها: برخی از برندها مثل چنل، دارای سابقه ی طولانی هستند و بهترین عطرهای دنیا را به بازار عرضه کرده اند. امّا در تولید عطر، برند حرف اوّل رو نمی زند و زیبایی رایحه که یک موضوع شخصی بوده و بستگی به سلیقه ی فرد استفاده کننده از عطر دارد و عملکرد عطر (ماندگاری، انتشار و ...) عامل تعیین کننده، در تعیین خوب یا بد بودن عطر است.

شریف عطار