پرسش و پاسخ ذیل بین اینجانب و یکی از دوستان بنده انجام گردیده است:

سوال:
چند روز پیش یک ادکلن گرلاین، بنام ( L’Instant pour homme EDT ) از جایی که نسبتاَ بهشون اعتماد دارم خریدم. اصولاً این عطر به خاطر رایحه خاصش، نمونه ی تقلبی ندارد. (مگر تسترهای دوباره پرشده) بطور کلّی، خیلی بدنبال پخش بو و ماندگاری نیستم و رایحه های گرم و خیلی ماندگار برایم آزار دهنده است. امّا بعد از تست مشخّص شد، کل فرآیند تغییر رایحه از نت ابتدایی به میانی و پایانی این ادکلن روی بدن، فقط یک ساعت و روی لباس حدود 2 الی 3 ساعت طول می کشد و این با توجه به آرای سایت فرگرنتیکا کمی برایم عجیب بود. به اینترنت که مراجعه کردم متوجه فرمول بندی مجدّد نسخه ی پرفیوم این عطر، از سال 2012 به بعد شدم. ظاهراً ایفرا، گرلاین را ملزم به عدم استفاده از بادیان و لامی نموده است. البته این ها بیشتر متوجّه نسخه ی پرفیوم این عطر می باشد و نه نسخه تویلت.

حالا سوالم از شما این است که:

آیا در این عطرهای با این قیمت، امکان استفاده از موادِّ اوّلیّه ی طبیعی وجود دارد؟

کلاً وجود موادِّ طبیعی در یک عطر به چه معنی هست؟

آیا ممکن است فی المثل شرایط بد نگهداری باعث فساد این عطر شده باشد؟

فرید

 

پاسخ:

موادِّ اوّلیّه ی طبیعی مخصوصاً موادِّ اوّلیّه ی طبیعی ارزان قیمت، هم اکنون در عطرهای رایج بازار استفاده می شود.
وجود موادِّ اوّلیّه ی طبیعی، یعنی استفاده از موادّی در عطر که با استفاده از روش های جداسازی فیزیکی از گیاهان و حیوانات بدست آمده اند.

یکی از دلایل تغییر رایحه ی عطر، ممکن است فساد موادِّ اوّلیّه ی موجود در آن باشد. شرایط نگهداری عطر می تواند سرعت فساد این مواد را افزایش دهد.

شریف عطّار

 

سوال:

پس با این توضیح تفاوت بین موادِّ طبیعی موجود در عطرهای این رده قیمت، در مقایسه با کارهایی مانند کرید و نیش که تأکید زیادی بر بچ نامبر آن ها می شود چیست؟ آیا در عطرهای دیزاینرهای معمولی و ارزان قیمت مثل سی کی، لالیک و ... هم مواد طبیعی وجود دارد؟

فرید

 

پاسخ:

در عطرهای دیزاینرهای معمولی و ارزان قیمت مثل سی کی، لالیک و ... هم از موادِّ طبیعی استفاده شده است. امّا مواد طبیعی ارزان قیمت، مثل: روغن چوب سدر، روغن پوست پرتقال، روغن پوست لیمو، روغن دارچین. امّا اگر روغن های گرانی مثل رز، یاس، مشک، عنبر، صندل و ... استفاده شود، قیمت 100 میل این عطرها بسیار بالاتر از 200 هزار تومان خواهد بود.
بیشتر تفاوت قیمت بین برندهایی مثل کرید، با برندهای دیزاینر، بازار هدفی است که این شرکت ها برای خودشان انتخاب می نمایند. بنظرم کرید بازار هدفش را قشر مرفّه انتخاب نموده و سودش را روی قیمت عطر کشیده است. امّا برندهای دیزاینر سود خودشان را روی فروش عمده برده اند.

این موضوع رو نمی توانم با اطمینان بگویم ولی شاید کرید و برندهای نیش، از موادِّ اوّلیّه ی گران قیمت در عطرهایشان استفاده نموده باشند.

شریف عطّار