برخلاف مردان عرب و مسلمان که شیفته و دلباخته ی عطر بودند و نسبت زیادی از درآمد خود را صرف خرید عطر نموده و تجارت آن در بین اعراب رایج بود، امّا استفاده از عطر که برای اروپاییان نوعی آرایش محسوب می شد، خیلی وقت نیست که در بین مردان اروپایی شایع شده است. چرا که استفاده از آن برای مردان یک عمل زنانه تلقّی می گردید. بعد از اینکه این سنّت شکست و مردانِ اروپایی نیز به استفاده از عطر روی آوردند استفاده از بوی خوش به تنها آرایش مجاز از نظر عرف برای مردان تبدیل گردید.

همان گونه که آرایش می تواند رقیق، غلیظ، جاذبِ توجّه، ملایم، جیغ، متناسب با فرد، متناسب با زمان و مکان و ... باشد عطر نیز می تواند سبک، سنگین، باعث جلب توجّه، ملایم، تند، متناسب با فرد، متناسب با زمان و مکان و ... باشد.

تصوّر کنید آرایش رقیق چه حسّی را در بیننده بر می انگیزد، استفاده از عطر ملایم نیز می تواند ناخودآگاه ارسال کننده ی همان پیام باشد. استفاده از عطرهای تند، سنگین مانند استفاده از آرایش غلیظ است که در جای خود دارای کاربرد بوده و مورد نیاز است. 

آرایش رقیق اروپایی را مقایسه نمایید با آرایش تند عربی. حال عطر مُدِ روز اروپا که سبک است را مقایسه نمایید با عطر رایج در کشورهای عربی که سنگین می باشد.

در کل می خواهم به این نکته اشاره کنم که نوع عطر مورد استفاده توسّطِ شما می تواند شخصیّتی از شما در ذهن بوینده ایجاد کند. لذا در انتخاب عطر برای زمان و مکان خاص می بایست دقّت و ظرافت بخرج داد.

در مطلب دیگری در وبلاگ در خصوص نوع عطر و پیامی که مخابره می کند و اشتباهاتی که ممکن است در انتخاب عطر مرتکب گردیم توضیحاتی داده ام.

شریف عطّار