تکنیک های فروش عطر

سلام به همه ی دوستان گلم

می خواهم چند تکنیک مورد استفاده ی برای شما بیان نمایم که با شناخت این تکنیک ها بتوانید انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

1. شامّه ما انسان ها به استشمام رایحه ی یکسان عادت می کند و پس از گیج شدن حس بویایی، قادر به بوییدن دیگر رایحه های تا چند ثانیه نیست. برخی عطرفروشان مخصوصاً در کشورهای عرب‌زبان با دانستن این موضوع، ابتدا عطر بسیار خوش بویی را با تعداد پاف های زیاد بر روی نوار کاغذی یا روی پوست تان به شما عرضه نموده و پس از استشمام توسّط مشتری و اطمینان از پر شدن شامّه ی مشتری از رایحه ی خوش، عطر دیگری را که رایحه ی چندان خوش‌آیندی ندارد امّا با قیمتی ارزان‌تر را به شما عرضه می‌نمایند. مشتری که بعلّت پر شدن شامّه‌اش کماکان رایحه‌ی سابق را متوجّه می‌شود، به این خیال که با قیمت کمتر می‌تواند عطر مشابهی را خریداری نماید اقدام به خرید عطر دوّم می‌کند. (منظور فروشنده تأمین می‌گردد)؛


2. هرچقدر مقدار عطری که روی نوار کاغذی یا پوست بدن یا لباس قرار می‌گیرد، بیشتر باشد ماندگاری و حجم عطر بیشتر می‌شود. پس اگر تعداد پاف‌های افشانه روی کاغذ مقوایی یا پوست یا لباس بیشتر شود ماندگاری و انتشار عطر افزایش می‌یابد و مشتری به ماندگاری و انتشار خوب عطر ایمان آورده و اقدام به خرید عطر می‌نماید. امّا پس از خرید عطر و آوردن آن به منزل با تعداد پاف‌های متعارف و معمول، همان انتشار، حجم و ماندگاری را که عطر به وی نشان داده بود نمی‌یابد؛

3. ماندگاری عطر روی کاغذ و مقوّا بیشتر از پشم و روی پشم بیشتر از کتان و روی کتان بیشتر از لباس نایلونی و روی لباس نایلونی بیشتر از پوست است. به این دلیل است که عطر روی کاغذ مقوّایی به مشتری ارائه می شود. پس مشتری نبایستی همان ماندگاری عطر روی نوار کاغذی را از استعمال روی پوست خود انتظار داشته باشد؛

 

4. هرچقدر کاغذ نوار بویایی ضخیم‌تر و عریض‌تر، ماندگاری عطر بیشتر. چرا که کاغذ قطور و عریض، مقدار بیشتری از عطر را می‌تواند در خود نگه دارد. به این دلیل است که عطرفروشان ماهر از کاغذ ضخیم و عریض (در خارج از کشور این قبیل کاغذها توسّط برندهای معروف برای بازاریابی ارائه می‌گردد) استفاده می‌نمایند؛



5. از نظر علمی، استشمام قهوه تأثیری در تمیز نمودن حفره‌ی بینی و از بین بردن گیجی حسّ بویایی ندارد. بهترین راه برای خالی نمودن حفره‌ی دماغی، تنفّس در هوای آزاد که با پیاده‌روی و کمی تحرّک برای افزایش سرعت تنفّس است؛


6. از نزدیک بوییدن عطر و ادامه به استشمام آن برای مدّت طولانی، باعث خستگی و گیج شدن حسّ بویایی می‌گردد. پس برای جلوگیری از پر شدن حفره‌ی دماغی و گیج شدن حس بویایی، سطح آغشته به عطر (از قبیل کاغذ، لباس یا پوست) را از فاصله‌ی خیلی نزدیک نبویید و بیشتر از دو یا سه ثانیه به این استشمام ادامه ندهید.


شریف عطّار